Δευτέρα 6 Ιουλίου 2009



Η άνοδος και η πτώση του βασιλιά της ποπ


Πώς ο 11χρονος Μάικλ Τζάκσον με το μαλλί αφάνα κατέκτησε την κορυφή στη δεκαετία του 80, πώς άλλαξε χρώμα στο δέρμα του, τα σεξουαλικά σκάνδαλα και γιατί δήλωσε «Είμαι ο πιο μοναχικός άνθρωπος στον κόσμο»



Ο Μάικλ Τζάκσον γεννήθηκε στις 29 Αυγούστου το 1958 στο Γκάρι της Ιντιάνα. Ηταν το έβδομο από τα εννέα παιδιά που έφεραν στον κόσμο οι γονείς του. Το 1964 ενώθηκε με το συγκρότημα που είχαν φτιάξει τα αδέλφια του. Ηταν απλά ο μικρός διασκεδαστικός πιτσιρικάς με το μαλλί-αφάνα που έπαιζε κρουστά. Ολοι έλεγαν πως ήταν θέμα χρόνου ο μικρός, φωτογενής, Μάικλ να γίνει το επίκεντρο της προσοχής του κοινού, των μάνατζερ και επομένως του Τύπου. Το πρώτο χιτ των «Τζάκσον 5», του συγκροτήματος των περίφημων αγοριών της οικογένειας Τζάκσον, ήρθε το 1969. Ηταν το τραγούδι «Ι Want You Βack». Εφτασε κατευθείαν στη θέση νούμερο ένα του αμερικανικού μουσικού τσαρτ.

Ο Μάικλ ήταν μόλις 11 ετών. Εχοντας ενστερνιστεί τη μόδα της ελαφράς σόουλ φανκ μουσικής η μπάντα των 5 αδελφών Τζάκσον για τα επόμενα έξι χρόνια θα έφτανε στο αμερικανικό τοπ 20 με τραγούδια σαν το «ΑΒC», το «Τhe Love You Save» και το «Ιll Be Τhere».
Το πρώτο συμβόλαιο που είχαν υπογράψει οι «Τζάκσον 5» ήταν για την περίφημη, ειδικευμένη στη σόουλ μουσική, δισκογραφική εταιρεία «Μόταουν».
Το 1975, όμως, αποφάσισαν να την εγκαταλείψουν. Η Μόταουν μήνυσε τους «Τζάκσον 5» για 20 εκατομμύρια δολάρια. Παρ όλα αυτά το συγκρότημα υπόγραψε το νέο του συμβόλαιο με τη δισκογραφική εταιρεία (τότε) CBS, που αργότερα εξαγοράσθηκε από τον κολοσσό της ηλεκτρονικής Σόνι.

Το 1978 ήταν μια όμορφη χρονιά για τον Μάικλ Τζάκσον. Για το κατεστημένο της μουσικής ήταν η πιο γυαλιστερή ελπίδα της ποπ. Ο νεαρός που με τους κατάλληλους ανθρώπους δίπλά του θα γινόταν αστέρι. Τον ρόλο του «κατάλληλου ανθρώπου» για τον Τζάκσον εκπροσώπησε ο παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς. Η γνωριμία του Τζάκσον με έναν από τους γίγαντες της τζαζ αλλά και της μουσικής παραγωγής τον μάγεψε. Και έκρυβε έναν σαφή συμβολισμό. Ο Τζάκσον, μέσω του Τζόουνς, πλέον μπορούσε να συνδιαλέγεται με τους καθιερωμένους και αδιαμφισβήτητους αστέρες μια δύσκολης μουσικής (της τζαζ) σε πρώτο πρόσωπο.
Το δεύτερο βήμα της γνωριμίας τους ήρθε με την πρόταση του Τζάκσον στον Τζόουνς, ν αναλάβει την παραγωγή του άλμπουμ του «Οff the Wall». Ο Τζόουνς δέχτηκε. Το άλμπουμ πούλησε κοντά στα δέκα εκατομμύρια αντίτυπα. Ο Τζάκσον είχε πλέον μπει σε τροχιά ανείπωτης επιτυχίας.
Το 1982 η συνεργασία Τζάκσον-Τζόουνς κυκλοφορεί το άλμπουμ «Θρίλερ». Η δισκογραφική τους εταιρεία γνωρίζει πως το άλμπουμ μπορεί να πετύχει. Δεν έχει φανταστεί το μέγεθος της επιτυχίας που θα αντιμετώπιζε. Οι Τζάκσον-Τζόουνς είχαν ηχογραφήσει μια «κιβωτό» γεμάτη ποπ χιτς.
Οι πωλήσεις του άλμπουμ, σε παγκόσμιο επίπεδο, έφτασαν τα 108 εκατομμύρια αντίτυπα. Η δεκαετία του 80 «τρέχει». Τα χρόνια φεύγουν εύκολα. Μόνο πετυχημένα. Το 1984 ο πανικός γύρω από το όνομα του Μάικλ Τζάκσον ακουμπά το ζενίθ. Χαρακτηριστικό της επικοινωνιακής μανίας γύρω από το πρόσωπό του είναι το παρακάτω περιστατικό. Κατά τη διάρκεια γυρισμάτων διαφημιστικού για γνωστή εταιρεία αναψυκτικών μια φωτοβολίδα πέφτει και καίει τα μαλλιά του.
Το γεγονός, όταν φτάνει στον Τύπο, εκτοξεύει τις πωλήσεις του «Θρίλερ». Μετά το συμβάν το άλμπουμ πουλά κοντά στα 150.000 αντίτυπα από εβδομάδα σε εβδομάδα. Η επιτυχία του Τζάκσον γίνεται ζηλευτή. Στην παραζάλη της δόξας κάποιοι παρατηρούν πως στις δημόσιες εμφανίσεις του ο Τζάκσον παρουσιάζεται όλο και λευκότερος. Εστω και έτσι το 1984 ο Τζάκσον ανακοίνωσε πως το νέο του σπίτι είναι η «Νέβερλαντ». Μια χλιδάτη φάρμα, που περιλαμβάνει και ζωολογικό κήπο.
Το 1987 έρχεται η κυκλοφορία το άλμπουμ «ΒΑD», οι πωλήσεις του φτάνουν τα 30 εκατομμύρια αντίτυπα. Το βίντεο κλιπ του ομώνυμου τραγουδιού αναλαμβάνει ο Μάρτιν Σκορτσέζε. Στο περιθώριο των γυρισμάτων δηλώνει πως ο Τζάκσον δεν είναι πλέον «μαύρος», αλλά κάτι κοντά στο άσπρο. Την ίδια χρονιά ο σταρ δηλώνει: «Είμαι ο πιο μοναχικός άνθρωπος στον κόσμο».
Το 1991 ο Τζάκσον κυκλοφορεί το άλμπουμ «Dangerous». Δουλειά που δεν «κρύβει» τις επιτυχίες που είχαν τα δύο προηγούμενα άλμπουμ του, αλλά πάει καλά στα τσαρτ. Την ίδια χρονιά καλεί τη διάσημη τηλεπαρουσιάστρια Οπρα Γουίνφρεϊ στη Νέβερλαντ. Σε μια συνέντευξη εκ βαθέων ο Τζάκσον δηλώνει πως χάνει το μαύρο χρώμα της επιδερμίδας του γιατί πάσχει από μια σπάνια οργανική διαταραχή. Στα χρόνια που περνούν το όνομα Τζάκσον συντηρείται στη δημοσιότητα για λόγους που δεν αφορούν τη μουσική. Και το 1993 έρχεται ένα εξαιρετικά αρνητικό σοκ.
Στα δικαστήριαΗ οικογένεια του Τζόρντι Τσάντλερ κατηγορεί τον Τζάκσον για κακοποίηση του 11χρονου γιου της. Ο Τζάκσον αρνείται το γεγονός. Η υπόθεση δεν οδηγείται στα δικαστήρια παρά την ανάμειξη του FBI. Λέγεται πως η τιμή συμβιβασμού ανάμεσα στον σταρ και στην οικογένεια του παιδιού έφτασε τα 20 εκατομμύρια δολάρια.
Επιδιώκοντας να εξαφανίσει τη ρετσινιά της λέξης «αμφιλεγόμενος» δίπλα από τη λέξη «σταρ», ο Τζάκσον το 1994 παντρεύεται τη Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ. Την κόρη του Ελβις. Ο γάμος τους θα διαρκέσει μόλις 19 μήνες. Το 1995 κυκλοφορεί το άλμπουμ «ΗΙStory». Το 1997 γίνεται για πρώτη φορά πατέρας. Παντρεύεται τη νοσοκόμα Ντέμπι Ρόου.
Το αγόρι που γεννιέται παίρνει το όνομα «Πρινς Μάικλ». Με τη Ρόου ο Μάικλ θα γίνει πατέρας και σ' ένα κορίτσι, την Πάρις Μάικλ Κάθριν, το 1998. Οι Ρόου-Τζάκσον χωρίζουν το 1999. Το 2001 ο Τζάκσον κυκλοφορεί το άλμπουμ «Ιnvincible».
Αντέχει μόλις έξι εβδομάδες στα τσαρτ. Ομως εκείνη η χρόνια θα μείνει χαραγμένη στην κοινή γνώμη όταν ο Τζάκσον από το παράθυρο ξενοδοχείου στη Γερμανία επιδεικνύει στους φαν το μόλις 11 μηνών παιδί του. Το πιο χαρακτηριστικό στιγμιότυπο, εκείνο που σόκαρε το κοινό, ήταν ο τρόπος που το κρατούσε. Ηταν άγαρμπος, σχεδόν θα μπορούσε να το έχει πετάξει στο κενό.
Το 2002 ο Τζάκσον, σε καζίνο του Λας Βέγκας, έδειξε τον νέο, υιοθετημένο του γιο. Τον Πρινς Μάικλ ΙΙ. Το 2003 το FBI σπάει τη σιωπή της «Νέβερλαντ».
Οι πράκτορες έχουν ένταλμα να μπουν χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε μέσο. Οι υποψίες πως ο σταρ κακοποιεί τον 14χρονο Γκάβιν Αρβίσο έχουν στοιχειοθετηθεί σε κατηγορίες. Ο σταρ συλλαμβάνεται αδιαμαρτύρητα.
Η πεντάμηνη δικαστική περιπέτεια που ακολουθεί βρίσκει τον Τζάσκον αθώο απ όλες, τις συνολικά επτά, κατηγορίες. Την ίδια περίοδο φουντώνουν οι φήμες γύρω από τη χρεοκοπία του. Για ν αποφύγει τις περιττές ερωτήσεις και τον επικοινωνιακό πανικό ο Τζάκσον αναζητά καταφύγιο στο Ντουμπάι.
Τον Νοέμβρη του 2008 ο Τζάκσον έχασε το χλιδάτο καταφύγιό του, τη «Νέβερλαντ». Παράλληλα ένας γνωστός οίκος δημοπρασιών ανακοίνωσε πως σύντομα θα «ξεπουλήσει», με τη σύμφωνη γνώμη του σταρ, προσωπικά του υπάρχοντα.
Η δημοπρασία ακυρώνεται. Η αυγή του 2009 ξεκινά μόνο δυσάρεστα για τον Τζάκσον. Τον Φεβρουάριο αναγκάζεται να επισκεφθεί το Λονδίνο για να υπερασπισθεί τον εαυτό του στη μήνυση που του έχει υποβάλει ο γιος του βασιλιά του Μπαχρέιν. Ο τελευταίος υποστηρίζει πως ο σταρ αθέτησε το συμβόλαιο που είχαν υπογράψει και ήθελε τον «Βασιλιά της Ποπ» να τραγουδά συνθέσεις που θα έγραφε ο «Πρίγκιπας του Μπαχρέιν».
Εκτός των άλλων στη μηνυτήρια αναφορά του ο Αραβας δισεκατομμυριούχος διεκδικούσε το ποσό των, περίπου, 4,7 εκατομμυρίων λιρών. Τον περασμένο Μάρτιο ο Τζάκσον ανακοίνωσε την επαναφορά του στις ζωντανές παραστάσεις.
Τις προλόγισε λέγοντας πως οι 50 συναυλίες που θα έδινε στο Λονδίνο θα ήταν οι τελευταίες του. Η προπώληση των εισιτηρίων ήταν, αν μη τι άλλο, μια χαρούμενη έκπληξη για τον Τζάκσον. Μέσα σε λίγες μέρες εξαφανίζονται και τα 750.000 εισιτήρια.
Οι εμφανίσεις του στην περίφημη λονδρέζικη αρένα «Ο2» θα μπορούσαν να σημάνουν τη θριαμβευτική επαναφορά του στη μουσική. Τη διαγραφή μέρους των χρεών του. Ολα αυτά διαψεύσθηκαν. Ο Μάικλ Τζάκσον έφυγε από τη ζωή την περασμένη Πέμπτη.
ΜΕ ΑΝΑΜΜΕΝΑ ΚΕΡΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ

Η Μαντόνα, ο Κουίνσι Τζόουνς, ο Αρνολντ Σβαρτζενέγκερ, η πρώην σύζυγός του Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ ήταν από τους πρώτους που μίλησαν για το κόστος της απώλειας κι έκαναν δηλώσεις. «Μικρό του αδελφό» αποκάλεσε ο Κουίνσι Τζόουνς, παραγωγός του «Θρίλερ», τον Μάικλ Τζάκσον. «Τα είχε όλα. Ταλέντο, δόξα, επαγγελματισμό και αφοσίωση. Ηταν ο απόλυτος καλλιτέχνης. Ο μύθος του και η προσφορά του θα υπάρχουν στους αιώνες».
«Είμαι πολύ θλιμμένη και με ανάμεικτα συναισθήματα», είπε ο Λίζα Μαρί Πρίσλεϊ. «Η καρδιά μου ραγίζει σκεπτόμενη τα παιδιά του -τα οποία ξέρω ότι υπήρξαν τα πάντα γι αυτόν- και την οικογένειά του. Είναι τόσο μεγάλη η απώλεια και σε τόσα πολλά επίπεδα, που δεν βρίσκω λέξεις να την εκφράσω». Ο ράπερ Λούντακρις υπογράμμισε ότι «αν δεν υπήρχε ο Μάικλ Τζάκσον, δεν θα ήμουν αυτός που είμαι σήμερα. Ο μύθος του και η μουσική του θα ζουν για πάντα».
Αλλά και χιλιάδες απλοί άνθρωποι, θαυμαστές του ποπ ειδώλου, συγκεντρώθηκαν αμέσως μετά την πληροφορία του θανάτου του έξω από το νοσοκομείο όπου εξέπνευσε. Με αναμμένα κεριά πενθούσαν τον καλλιτέχνη, ενώ στη γειτονιά του τα σπίτια έπαιζαν -σε ένδειξη πένθους- τα τραγούδια του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: